Followers

IKAN TENGGIRI SOS LEMON


byk btul cik abang kita beli ikan tenggiri..masak cam gini pun tak habis satu keping isi ikan..yg ada berketul2 lg kat peti ais...jd kena jgk umah kawan dapatkan resepi best...resepi ini saya memang teringin nk makan tapi tak jumpa resepi cam yg saya mahu jd saya buat ikut firasat sendiri...not badlah sebab saya ni memang faveret lemon..

Bahan2
Sekeping ikan tenggiri(saya potong kecil gaul ngan sedikit grm dan lada sulah then celup dalam sebiji telur yg dipukul sedikit dan golek atas tepung gandum/tpg beras/jagung, nk guna tepung kentaki pun boleh)
4 ulas bawang putih cincang
sedikit halia dicincang
3 biji lada kering dipotong kasar
jus lemon dari setengah biji..ikut seleralah yer
sedikit sos plum
sedikit jus sunquick
bawang besar mayang (optional)
Lada benggala hiris(optional)
Tomato potong 4(optional jgk)
Hirisan lemon
sedikit bancuhan tepung jagung utk memekatkan kuah

Cara2
Tumis bawang putih dan halia hingga wangi
Masukkan cili kering beserta jus lemon,sos plum dan jus sunquick
Tambahkan sedikit air masukkan ikan garam gula serta bahan2 lain,hirisan lemon saya letak kemudian takut pahit pulak..
akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung utk memekatkan kuah..siap

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails