Followers

BERATKAN TIMBANGAN??

gambar hiasan jer

Tengok tajuk tu mungkin boleh jd double meaning kan!..ni bukan pasal nak kasi besor badan.. gila ke ape klau saya ni mau besorkan badan lagi..sah2lah nanti naik kete pun x muat kalau makin membeso...

ni cerita pasal penjual2 kat pasar yang selalu ambik mudah pasal timbangan diorang...padahal dalam Islam terang2an dah bagitau itu dosa yg besar... biasanya bila hari pertama persekolahan awal tahun pasti ini antra topik yg saya suka kongsi bersama pelajar...sebab ilmu matematik adalah antara asas kehidupan..bermula dalam rumah lagi pembelajaran matematik bermula secara langsung atau tidak..paling simple kita beli biskut kat anak2 mintak diorang makan dan bahagi sama2..maka operasi bahagi pun bermula...dan contoh lain bila jer kluar rumah pun matematik berjalan seiringan...jarak perjalanan pergi ke pasar/kedai/sekolah..dan purata kelajuan pun berlaku....dan byk lagi contoh2 yg ada disekeliling hidup kita...

ok..berbalik pasal berat timbangan tadi..pernah tak korang tertipu? saya selalu pesan ngan pelajar2 saya tanpa ilmu matematik kita sentiasa ditipu setiap hari..contoh, saya sentiasa lihat org yg menjual ikan timbangan nye x ckup 100gm lagi utk sekilo tp dia cincai2 cakap harga utk sekilo..saya slalu tegur penjual begini ..bukan niat saya utk berkira tp utk mengelakkan mereka berdosa atas kesilapan yg mungkin tidak disengajakan atau memang sengaja lah tu...


Pernah saya membeli ikan yang berharga RM5 sekilo..dan bila si penjual menimbang terlebih 100gm dan dia cakap ambiklah cikgu RM6.50 jela.. padahal kalau kita kra harga utk 100gm hanyalah RM0.50..sepatutnya nilai ikan itu hanyalah RM5.50...slalunya saya akan tegur btul ker tu..dan kerapkali jgk saya tgok pembeli2 lain disebelah saya membayar sahaja tanpa menyedari mereka telah tertipu....


bukan semuanya begitu..ada juga yg jujur mengira menggunakan kalkulator...cuma kdg2 saya terkilan dengan sikap penjual yg tidak ada keinginan utk bersedekah ..contohnya bila diorang kira harganya RM10.10 dan saya byr guna duit RM50.00 ..pastu saya tgok si penjual ni x der duit kecik utk bayar baki saya..dia tanya saya ada tak seposen? saya cakap xde...sanggup dia pergi bertanya dengan beberapa penjual lain utk memulangkan baki 39.90 kepada saya...sukarkah utk bersedekah seposen kepada pembeli?..walaumacamanapun saya tidak menyalahkan penjual2 ini terpulang kepada nawaitu mereka jugak..cuma saya ingin kongsikan sedikit sketsa kehidupan yg kita sedang lalui setiap hari...

Tetapi masih ramai penjual di luar sana mempunyai hati yg mulia..pernah juga saya membeli sayur dan mereka ada je lebihkan sayur seperti cili padi...apa pembeli akan nilai kepada penjual begini? hati pembeli pun gembira dan yg pasti pembeli ini akan datang lagi dan menghebahkan pd yg lain bukan?...jadi benarlah..kepada sesiapa yg bersedekah dgn seikhlas hati pasti dimurahkan rezeki oleh Tuhan..

okey itu jer celoteh utk pagi ni..nak masak2 sikit ..dan siap2kan persediaan ke sekolah esok utk diri sendiri, asben dan anak2..ingatlah kerja yg penuh keikhlasan akan mendapat balasan yg baik dari Tuhan tidak kira kita ni pekerja yg hebat atau surirumah sahaja...ganjarannya tetap tinggi disisi Tuhan..bye!

1 comment:

  1. salam..
    selama ini saya pom xpenah tgk betul2 timbangan itu...anggap penjual itu jujur ajelah..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails